lördag 24 april 2010

Hokus Pokus i Uppsala


Jag och vännerna ska gå på trollerishow! Det är Nordisk Magikongress här i helgen, och kvällen till ära ska nordens bästa magiker bjuda på ett par timmar illusioner, vilseledning och falska sinnesintryck. Personligen har jag sedan barndomen varit mycket hänförd av trolleri och magik, och jag har ett flertal VHS-band, ärvda av morfar, med inspelningar från världsmästerskap och andra större engagemang. När jag fick se en show med Joe Labero i Kalmarsalen vid tio års ålder var jag så fantastiskt lycklig. Självklart fick jag också en trollerilåda i mina unga år, men konsten överlåter jag till andra. Jag lutar mig istället tillbaka och låter mig hänföras och förundras över hur våra hjärnor fungerar.

För det var inte förrän ganska nyligen jag insåg sambandet mellan mina fascinationer. Marknadsföring och magi handlar ju om samma sak. Att manipulera och påverka - två ord som oftast uppfattas som negativa, men som lika gärna kan vara positiva. Allt innefattas av psykologin - läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor.

Jag blir bara mer och mer tjusad och hänryckt i takt med att psykologikursen pågår. Eller med ett kanske mer passande ord dagen till ära: förtrollad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar