onsdag 22 juli 2009

Första skolveckan och besök från Sydney!

Då var det igång! Torsdag eftermiddag klockan 14 hade jag min första föreläsning på Monash University i Mebourne, och jag har nu skrivandets stund hunnit med ytterligare två kursintroduktioner. Måndagen skulle innehålla tre timmar advertising management, men läraren kunde inte närvara utan hade en stand-in som drog lite information om kursen, samt visade en BBC-film (på VHS, woooh) om arbetet bakom och processen med att lansera ett brasilianskt spritmärke utanför Brasilien. Vi fick sedan gå efter 45 minuter, men det verkar vara en grymt roligt och intressant kurs!

Igår (tisdag) hade jag, tro det eller ej, inget schemalagt utan spenderade dagen med att hänga på gymmet, läsa på inför resten av veckans lektioner, samt gå och se nya Harry Potterfilmen på IMAX-bio (3D!). Jag är ju inget jättefan av den lilla trollkarlen, men filmen var helt okej och scenografin är ju en höjdare. Idag fortsatte skolan med marketing communication som verkar awesome! Grym lärare och med största sannolikhet en mycket rolig och givande kurs! Efter en ljuvlig sushilunch för 4.80 dollar var det strategic marketingdags. Den kursen är inte helt lätt, snarare sjukt svår, och krävde att man först hade läst ett gäng andra kurser som inte jag har. Jag tog därför ett beslut som jag i nuläget är mycket nöjd med; att byta den mot green marketing. Detta är en kurs som även Malin ska läsa, och vi är såhääääär glada att få fördelen att utbildas med en touch av framtidens (vad jag tror i alla fall) område; miljö!

Framtida marknadsförare med miljötänk!

På fredag har vi den kurs som jag kanske allra mest ser fram emot; Brand management! Bok har jag redan fixat åt både Malin och mig via second-hand på skolans hemsida, så vi är all set! Det här med böcker förresten, jag ska aldrig mer klaga på att det är dyrt hemma. Här kostar en "text book" cirka 100-130 dollar, vilket är ungefär 620-800 kronor. För en bok! Huga.

Imorgon bitti händer något utöver det vanliga här på 52 Hornby Street - vi får besök! Inte för att vi alltid är helt ensamma här, vi brukar ha lite folk på besök då och då. Men det här är inte vilket besök som helst, nej, det är Charlotte som kommer och hälsar på från Sydney! För er som inte vet så är Charlotte en urgo tjej jag pluggat med sedan jag började på ekonomprogrammet, och som fick utbytesplats i ett år i Sydney från och med januari 2009. Jag har alltså inte sett henne på ungefär ett halvår, och det är så kul att vi nu är på samma kontinent, i samma land! Så imorgon blir det lite mys på stan och massa prat om allt som hänt sedan sist. Malin och jag ska sedan en sväng på Melbourne International Film Festival för en visning vi fått gratisbiljetter till, varefter vi möter upp Charlotte och kanske hänger vi på pubrundan som vi fått information om. Det blir dock en lugn kväll då vi tänkte spara krutet till på fredag då Julia har rekommenderat oss att gå till Melbournes "bästa" klubb Boutique! Nära och bra ligger den också, livet är sweet!

Vi har förresten upptäckt (eller Malin säger att det är så i alla fall) att vi inte får ha Spotify mer än två veckor här i utlandet, sedan måste man uppgradera sig. Vilket antiklimax efter förra veckans upptäckt av avsaknaden av reklam. Tur att min dator är överfull med låtar så att jag förhoppningsvis klarar mig i alla fall.

Men, för att avsluta på topp så ska jag be om att få delge en länk till något av det roligaste och mest ironiska jag läst på länge. http://www.dn.se/livsstil/visby-stockholmsveckan-stefan-kohler-ulf-skarin-marta-wahlstedt-fanny-soderlund-gustaf-engstrom-1.914350
Jag säger som Rubens (en exchange student från Holland) tröja:

Enjoy!

1 kommentar:

  1. Jag brukar säga att jag aldrig nånsin ever vill vara ung igen.

    Men ibland tror jag att jag ljuger lite... ;)

    Kram pårej!

    SvaraRadera