lördag 11 juli 2009

Spindlar, citronträd, IKEA och kängurukött

Dåså kära vänner, har jag ännu en gång lyckats få låna Julias mobila Internet och passar på att uppdatera lite om livet här nere! Det trådlösa nätverket här i huset fungerar ju lagom bra, men det ska förhoppningsvis vara löst under helgen.

Anyway, antingen har jag vant mig vid kylan, eller har det helt enkelt blivit varmare sen vi kom hit. Idag var det riktigt skönt i luften, även om det blåste halv storm. Okej, inte så varmt så att jag skulle kunna ändra min numera vana att sova i massor av kläder med massor av täcken, men det är ju inte så konstigt när jag idag upptäckte att det verkligen blåser rakt in genom fönstren i mitt rum (och resten av huset också). I natt konstaterade jag att toafönstret har ett cirka 7 cm bred glipa längs med hela kanten, som det friskt och glatt blåser in härligt kall Melbournevind genom. Jag kan knappt vänta mig tills alla spindlar vaknar till liv efter vintern och tar sig in i badrummet för ett besök… Återigen, vem tänkte till? Det är ju uppenbart att det inte gått att tänka utanför boxen här, för det kan inte ens ha funnits någon box. Brr!

Veckan har bestått av diverse aktiviteter genom skolan både dagtid och kvällstid. Information om praktiskt taget allt dagtid (en hel presentation om spindlarna i Australien med härligt illustrerande bilder och förvarningar om vilka sorters bett som läkare måste uppsökas. Mysigt.), och barhäng och liknande kvällstid. Igår var det så kallad welcome dinner för alla utbytesstudenter, som föga förvånande består mestadels av asiater. Vi hade lite förfest här med våra nyfunna vänner från bland annat Nederländerna och Danmark, och bjöd på mitt favoritvin sen sist jag var i Australien, Stanley (4 liter för 60 kr). Awesome vinpris! Detta smaksatte vi med lite tacky lemonade från Coles egna märke, samt en skiva citron från vårt citronträd. Ja, vi har faktiskt inte bara ett, utan två träd fulla med citroner på framsidan av huset. Lyx!

Citronträd!

Själva middagen sedan var på ett schysst ställe vid namn Red Scooter i St. Kilda, som är ett kanonområde nära där vi bor. Efterfesten gick av stapeln på The Saint, där vi skakade rumpa tills timmen var sen.

Team Sweden på partaj i St. Kilda!


Idag blev det lång sovmorgon och sedan ett besök på IKEA för diverse inköp såsom ljus, lampa, handdukar och bambukvistar (love’em!). Nu är mitt rum faktiskt väldigt mysigt, om jag får säga det själv. Så mysigt som det kan bli med heltäckningsmatta i ljusblått och väggar i samma färg. En portion swedish meatballs drog vi också i oss innan vi åkte hem, men potatismoset var slut så vi fick… pommes till istället. Eh?

Imorgon tänkte Malin och jag laga en wok på kängurukött, sötpotatis och grönsaker, och jag ser mycket fram emot att provsmaka de hoppande sötisarna. Man uppmuntras här att äta mycket känguru, good for you and for the environment säger förpackningen. Billigt är det också, och jag lär med säkerhet återkomma med bedömning.

Nu filmtajm! Puss!

1 kommentar:

  1. Är jag avundsjuk? JAA! ;D
    Fin blogg också, Linda! Den är bokmärkt här hos mig, nu!

    /Magda

    SvaraRadera