torsdag 9 juli 2009

Melbourne - kallt men soligt och underbart!

Da var vi antligen pa plats. Efter en 24 timmars flygresa ankom vi vart nya hem for det narmsta halvaret. Vi ska val inte ta och overdriva med att saga att det var, eller ar, sarskilt varmt harnere, men ack sa mysigt! Vi kan redan efter ett par dagar kontatera att den har staden gar sannerligen inte av for hackor, ojoj!

Anyway, vi blev varmt omhandertagna av vara "landlords", ett grekiskt par i 65-70arsaldern, Helen och Bill, som uppenbarligen alskar att vi flyttar in i deras uthyrningshus, som for ovrigt har nagot av det mest perfekta laget! Det ligger nagra parallellgator bort fran en grym gata vid namn Chapel Street dar det finns massor av cafeer, barer, restauranget, butiker (galet mycket second hand och vintage!) samt nattklubbar. Tack Fabian! :) Helen och Bill valkomnade oss med oppna armar, pussar pa kinderna och gjorde kaffe och mackor och kom in med till oss, samt satt kvar langt in pa natten och pratade nar Malin och jag rakade ta upp att vi bada varit i Grekland... Pa tisdagmorgonen skjutsade Bill oss till skolan, snacka om valuta for hyran! (Ja, for er som inte vet sa ar Malin min reskompis, kombo och numera goda van som jag fann i samband med att vi fick utbytesplats till samma universitet) Utover Malin sa finns aven en skon kanadensiska vid namn Julia i huset.

Vi har inte hunnit utforska staden sa mycket an eftersom vi ankom i mandags kvall och den sa kallade Abroad Orientation startade pa tisdagmorgonen klockan nio (med pancake & hot drink breakfast!) Det lilla vi har sett har i alla fall redan gjort att vi tycker om Melbourne megamycket! Det ar en snygg och modern stad, men med manga valbevarade vackra byggnader! Det lille minuset just nu far anses vara kylan, men den gar ju over. Jag sover trots allt i tights, strumpor, munktroja med luva uppfalld+ tva tacken. Varmeelementet som fanns i rummet fungerar sjalvklart inte, men Bill (som sager sig vara handig) har lovat att fixa det. Man undrar ju i den har situation hur det har annars valdigt fantastiska landet tankte nar de byggde alla hus utan isolering, trots att det kommer en vinter med temperaturer nedat fem rakalla grader.

Nej, det far nog bli allt for dagen, vi ar pa skolan och surfar runt eftersom vart internet hemma har nagot form av problem som ar pa vag att losas, av nagon annan an oss dock. Sa, bilder och liknande, samt text med prickar over a och o kommer sa fort jag borjar anvanda min laptop!Ja, just det, jag har skaffat mig ett Australiensiskt nummer och kommer inom den narmaste tiden att stanga ner mitt svenska abonnemang, vilket jag dock kommer ateruppta vid hemkomst sa ta icke bort mitt nummer! Men vill man da (och det vill man ju!) smsa, eller kanske till och med sla en pling, sa ar det +61 (0)450 56 44 11 som galler! Ett sms varmer ju lite extra an munktroja och de tva tackena... tank pa det :)

Puss och karlek!

1 kommentar:

  1. Michael Lundin9 juli 2009 kl. 21:05

    Hej KOMPIS! känns ju GULD att man är nummer ett att kommentera på din blogg (slog tom Emma och Linn!) =)Kul att höra att du har det bra och trivs down under. jäkla grymt land och underbara människor som bor där! Du får komma med regelbudna uppdateringar så vi vet hur du har det! Ta nu alla med storm med din småländska charm! ; ) Kram Micke

    SvaraRadera