torsdag 30 juli 2009

Skola, mat och socialt umgänge

En vecka går fort. Fruktansvärt fort. Jag hade tänkt vara duktig och uppdatera ofta (för som ni vet, håller man ordning allt eftersom så blir det mindre att göra när det väl är dags), men tiden bara rusar iväg. Vi har redan varit här i snart fyra veckor. Fyra veckor = en månad. En månad borde vara lååång tid, vilket det också är, men som vi brukar säga: Tiden går fort när man har roligt! Särskilt i denna underbara stad...



Smakprov från city - gammalt och nytt i en härlig blandning

Och roligt är precis var vi har! I torsdags morgon klockan 07.50 stod Charlotte utanför dörren på 52 Hornby Street. (Dörren som fortfarande inte går att öppna efter att den gick i baklås första veckan. Vi går numera in bakvägen genom badrummet, vilket betyder att man i princip kliver in i duschen när man går in i huset.) Anyway, jag smet iväg till gymmet på förmiddagen (I'm telling you - beach 2009 - the Melbourne version is getting closer...), medan Charlotte hängde på Malin och Julia ner till St. Kilda för lite shopping. När de kom hem stod jag i köket med känguruförklädet och gjorde hemmagjord pizza som, utan att överdriva, blev myyyycket uppskattad!

På kvällen hade Malin och jag sedan tidigare bokat in gratisfilm på Melbourne International Film Festival, så vi gick och såg en isländsk film som skulle vara en komedi men som var, som en "normal" filmfestivalfilm, mer tragik-ångest med lite halvdåliga skämt. Charlotte hängde på Julia ut på Chapel Street under tiden.
Fredagen ägnade vi åt första lektionen i Brand Management med en självdistanserad och kul herre som lärare. Som lite lättare bakgrundsinfo så skämtade han och var ironisk ungefär halva föreläsningen vi hade, och bland sina slides visade han en exempelbild på en tjej som var med på reklam för Monash University. Han bytte sedan denna mot en bild på sig själv (han är väl runt 50 år kanske), och frågade oss varför inte den bilden skulle kunna vara där istället. Då svarade en kille i salen att "you're too old", och alla skrattade. I diskussionforumet för kursen finns en mapp där man kan ge förslag på tentafrågor, och där finns detta att läsa:

Subject: Age
Topic: Suggest exam questions here
Author: Tuo Dong
Date: 25 July 2009 19:22
How old is Colin Jevons?
a) 69
b) 90
c) 75
d) 148

...varpå läraren himself svarar:

Subject: Re:Age
Topic: Suggest exam questions here
Author: Colin Jevons
Date: 27 July 2009 08:42
What is the maximum mark that Tuo Dong will get for this unit?
A. 49
B. 20 (roughly his age)
C. 0
D. for the first time in Monash's history, a negative mark?

Jag har svårt att se Uppsala Universitets lärare jobba så. But I wish :)

Jag har förresten träffat samtliga föreläsare och tutorial-lärare nu, och de är imponerande. De är alla fruktansvärt kompetenta, trevliga, intresserade och framförallt unga men med otrolig erfarenhet. Det är galet mycket att läsa i alla ämnen, men det är äntligen ämnen som jag verkligen tycker är roliga och jag trivs såååå bra!
Så, på fredagkvällen tog vi fram bag-in-boxen och Charlottes tre Melbournevänner sedan tidigare, Aaran, Dion och Graham, kom över på lite förfest. Vi gick till Julias jobb FOG för en drink, och sedan vidare till klubben Boutique. En trevlig afton med mycket dans!

Lördagen till ära ställde jag mig återigen i köket, denna gång för att göra scones. Julia visste varken ut eller in av lycka, som ni kan se nedan!

En exalterad Julia med nybakade scones


Kvällen spenderade jag i sängen med SVT Plays avsnitt av Kvarteret Skatan (awesome!) och lite gammalt godis som jag köpt för 2 dollar i en halvkass allt-i-allobutik, medan Malin och Charlotte drog en ny runda med Aussiekillarna. Söndagen tog jag en tvåtimmarspromenad runt sjön i Albert Park, och på kvällen lagade vi mat åt våra nyfunna Aussievänner.


Fin utsikt med vatten, palmer och citycentre i bakgrunden



The swedish meatballs maker!

Annars har veckan mest bestått av skola, gym och god mat! Jag, Malin och Julia gör middag ihop varje kväll, och vi tycker alla tre det är kanonkul att båda laga och äta nyttiga, goda och framförallt nya rätter. Myspys! I tisdags hade vi fyra köttabitar i kylen, och Julia var inte hemma, så Malin och jag spontaninbjöd våra svenska pojkar Erik och Calle (se bild "Team Sweden på partaj i St. Kilda) på middag. Hemskt trevlig kväll, och klockan hann bli över 3 innan jag kom i säng.

Igår var vi en sväng i Chinatown och åt med "tjejgänget" - Nikki och Marieke från Holland, Julie från Danmark, Johanna från Sverige och sedan Malin och jag. En god och billig middag blev det! Nu är det fredagmorgon, solen skiner och vi ska snart bege oss till skolan för lite Brand Management. Sedan är det ju faktiskt fredag vilket betyder partyhatt på! :)

Trevlig helg allihopa, vi hörs snart igen och tills dess, glöm inte:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar